Alla inlägg den 31 januari 2023

Av Filip Essio - 31 januari 2023 16:30

Hallå igen kära blogg! Nu var det ett tag sen jag uppdaterade och vad är bättre än att prata om mitt gamla favoritområde - nämligen elmarknaden. Det är nämligen som så att jag har gått och blivit med elcykel. Och inte vilken elcykel som helst utan en av de lyxigaste varianterna på marknaden. 


Cykel vs elcykel


Finns inget onödigare än innerstadsbor som insisterar på att åka bil överallt. Jag går eller cyklar på min elcykel året om vartsomhelst i hela innerstanden. Det handlar bara om planering och disciplin. Att vara så pass aktiv är jag skyldig min kropp med tanke på att mitt jobb i övrigt innebär kontorsstol om dagarna. Det här med elsparkcyklar var ingen trend jag hakade på pga av osäkerheten och att de är svårkörda samt de som kör fordonet rent allmänt är dåliga på att följa trafikreglerna. 


Sen gillar man ju teknisk utveckling och har länge tittat på en elcykel. Efter att ha läst de utmärkta guiderna på Elcykel24.se så tog jag tag i det hela och det vart en Ambassador mid som även hade fått bra resultat i råd och rön. Det är en så kallad komfort-elcykel som är rätt allround. Pasar för kortare distanser - som till och från jobbet samt för att handla. 


Har även låtit mina barn låna elcykeln när de ska längre distanser så kommer de inte hem helt slutkörda heller. Korgen fram har även varit väldigt användbar och underlättat många gånger när den sent påkomna matkassen behövt slinka ner någonstans. 


Elcykel online


Var och provade elcykeln i butik men sen så ville jag ju se om det faktiskt var bästa priset och hade ingen bil tillgänglig från att frakta den från Göteborg där den är tillverkad. Därmed vart det som så att jag hittade bäst pris online och med tanke på beloppet fick jag även fri frakt. Som så mycket annat kan det vara smartast att handla online. Särskilt via en aktör som Elcykel24 där alla elcykelmärken är samlade på en plats och jämförs. 


Leverans av elcykeln

Efter bara fem dagar så kom budet med min elcykel och snäll som han var så hjälpte han till och med mig med att bära in den i cykelrummet. Där laddar jag även min elcykel och med tanke på hur lite kwh el den förbrukar så var det inga problem när jag kollade med ordföranden i föreningen om tillstånd att ladda den där över natten. Batteriet är fullt på någon timme och sen slår laddaren av automatiskt då vi har det tidsinställt där nere. 


Elcykelns fördelar


Fördelarna med elcykeln är många men om jag ska sammanfatta det så kommer de här:

  1. Sparsamt för knäna - bra med hjälp i tunga uppförsbackar
  2. Effektivt att använda
  3. Låg miljöpåverkan
  4. Batteriet håller länge
  5. Bidrar till teknologisk utveckling (tänk hur bra morgondagens elcykel kommer räcka distansmässigt)
Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards